tisdag 6 mars 2012

Skandal Zara!

Det är en sak som gör mig på riktigt dåligt humör. Jag verkligen älskar skorna som säljs hos Zara - de är både sköna och väldigt snygga. En sak som dock gör att jag drar mig för att gå dit är deras otroligt otrevliga personal. Det är som att de anstränger sig extra mycket för att vara snorkiga och bara så oförskämda och ohjälpsamma som möjligt. Ber man om hjälp får man oftast ett höjt och nedlåtande ögonbryn. Dessutom får man inte helt sällan en extra högljudd suck för att verkligen understryka hur jobbigt det är att de måste hjälpa en kund.

Senast jag var på Zara var nu i helgen. Jag hittade ett par skor som jag har sedan tidigare fast i en ny beige, vårsnygg färg. Jag slog till, och handlade (kors i taket) för första gången av en trevlig kassörska. Jag tog på mig mina nya fina skor och traskade ut ur butiken och hinner faktiskt inte längre än så innan jag kan konstatera att klacken på den ena är felmonterad och sitter snett.

Jag går tillbaka in och meddelar mitt dilemma och får prata med en "manager" som de snofsigt nog kallar det. Om du trodde att jag skulle få ett nytt par i stället för det defekta så trodde du fel. Nej, människan säger att de är använda och det inte är något fel på dem. Man ser klart och tydligt att ena klacken sitter snett och det enda jag gjorde var att gå ut ur deras butik. De var alltså inte skitigare än de andra skorna de hade ståendes i hyllan.

Managern vägrar i alla fall att ta tillbaka dessa. Det är inget fel på dem, säger hon. Då säger jag istället att jag vill lämna tillbaka dem eftersom jag har öppet köp i 30 dagar. Nej, det går inte. De är ju trasiga... Skojar hon?!

Eftersom man kommer längst med att vara vänlig får jag i alla fall diskutera med den här personen i säkert tio minuter. Hon vägrar att ta tillbaka dem. Däremot tycker hon att jag kan ta dem till skomakaren. Ja, för det är klart att jag vill spendera 800 spänn på ett par skor och sedan gå till skomakaren och betala honom för att laga ett par nyköpta defekta skor... Att byta en hel klack är ju så billigt...

Det är inte först gången jag får tjafsa med deras personal. Ofta får man vänta medan personalen ignorerar en öppet och tar lite extra tid med det de håller på med. När man väl får prata med dem kan man vara glad att kungen har tagits sig tid att lyssna på dig. Det är tråkigt, för jag gillar deras skor men går alltid dit med obehagskänslor. Det är inte en trevlig butik att gå till.

Att "kunden har rätt" verkar vara ett okänt uttryck för personalen på Zara. Dessutom har de en tendens att slingra sig och ursäktar sig med att de minsann är spansk-ägda och på så vis inte går under Svenska lagar om reklamationer. Tydligen går de inte under svenska artighetsregler heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg